Een gesprek tussen Esther, projectmanager bij De Federatie, en Sebastiaan:
Hi Sebastiaan, vertel eens, wie ben je, wat is je achtergrond, waarom heb je gekozen om aan de slag te gaan als trainingsacteur en hoe ervaar je het werken voor en het contact met De Federatie?
Ha Esther. Ik heb zo'n 8 jaar geleden de Opleiding Theaterdocent afgerond in Amsterdam. Daarna heb ik een tijd bij Het Nationale Theater gewerkt en veel educatie gemaakt voor allerlei verschillende doelgroepen. Vanaf het begin werkte we daar veel met gamification - ik maakte bijvoorbeeld een Escape Room voor op een middelbare school - en via gamification ben ik in contact gekomen met trainings-acteren in games. Toen ontdekte ik hoe leuk ik het vond om het acteren zo toegepast in te zetten. En hoe nuttig het was. Je komt zo snel tot een diepgang die je met praten en theorie veel moeilijker bereikt. Meteen de vinger op waar er geleerd kan worden. Dat vind ik heel leuk.
Het werken voor de Federatie ervaar ik nog niet, want dat heb ik nog niet gedaan. Het contact dat we hebben rondom en tijdens de masterclass vind ik top. Het is persoonlijk, no-nonsense, met wat Amsterdamse branie. Ik voel me welkom en thuis. Heel fijn.
Vanaf dit jaar ben je ook gestart met de Masterclass bij De Federatie, waarom heb je ervoor gekozen om hier aan mee te doen, en wat verwacht je ervan?
Ja, klopt. Ik verwacht er heel veel te leren tijdens doen. Dat past me goed. Hands on mentaliteit. En wat ik zie is dat jullie de deuren openzetten voor nieuwe, jonge mensen. Met nieuwsgierigheid naar mij en mijn mede masterclassers. Dus ik verwacht ook veel werk te gaan doen op allerlei plekken en gebieden!!
Ik hoorde dat je gedichten schrijft en dat je dat ook toepast tijdens de trainingen en workshops. Wat brengt het jou om dat te doen en hoe gaat dat in z’n werk. Wat zijn de reacties van je deelnemers
Ik denk dat ik in een gedicht het denken en doen op een andere, vrijere manier benader dan in gesprek. En deelnemers en toehoorders met mij. Ik schrijf soms vooraf een gedicht over een bepaald thema of op basis van interviews. Maar het kan ook tijdens een dag met workshops of lezingen zijn. Dan loop ik rond, observeer en schrijf op wat ik zie en hoor. In een gedicht staan tegenstellingen naast elkaar en mogen er zijn. In een gesprek volgt er een discussie of een mening en moet je eruit komen. Een gedicht is een soort rustpunt, thuiskomen. Hahaha, lekker zweverig. Ik ben heel direct trouwens hoor in gedichten. Poëtisch en direct. En ook grappig, vind ik zelf.
-Sebastiaan zijn debuutbundel Panomeratic komt begin 2025 uit-
Heb je nog tips and tricks voor (beginnende) trainingsacteurs
Hmmmm.... denkt na..... Doen. Goed kijken naar hoe anderen het doen. Vragen stellen.
En wat mij helpt is om te concentreren op de ander en niet op mezelf. Ik vind mijn spel niet zo belangrijk. Veel belangrijker om goed te kijken naar degene die tegen over mij zit en daarop passend te reageren.
Comments